Wednesday, September 21, 2011

Tarikh : Sabtu, 17 September 2011
Lokasi : Habu, Cameron Highland
Penganjur : Danish Adventure Event Management

Ni lah 1st time aku ride kat Cameron Highland. Thompson Aborigin Ride 2011, itulah nama eventnya. Pesertanya bukanlah terdiri daripada orang2 asli, tetapi laluanya yg melalui beberapa perkampungan Orang Asli. Dilepaskan jam 8 pagi di Habu dan aku sampai di puncak BOH sekitar jam 2 petang serta habiskan kayuhan dengan melayan 'donhill' ke garisan penamat dengan selamatnya.. di ulangi.. aku habiskan kayuhan kegarisan penamat dengan selamatnya yer.. takde nak naik pikup ker kapal terbang ker hapa ker.. hahaha.. Syukur Alhamdulillah.....

Geng aku yang mai kayuh kali ni hanyalah Aku, Chaon dan Syahrul saja.. Yang lain tak mai coz ada hal problem mereka tersendiri.. xde masalah, terpulang kat depa la.. bukan senang nk ajak member2 mai jejauh camni. Anyway, kayuh kat sini memang terbaek, mabeles... Sangat berbeda dengan event2 yg pernah aku sertai sebelum ni, ianya memang mencabar mental dan fizikal aku. Time ni semangat kerjasama berpasukan dari geng memang sangat diperlukan. kalu tak memang 'taklah'.. hahaha.

Bermula di Habu, dihidangkan dengan santapan road ke Hulu Bertam dan menyusuri Hiway Cameron - Raub sepanjang 12km sudah membuatkan aku sesak napaih dek kerna cuaca yang sejuk.. Masuk jer jalan bertar di sekitar kebun sayur aku dah mula tak bleh tahan.. hap...haaap..haaap.. eikkk.. hik.. napaih dah macam kerbau.. so aku terpaksa perlahankan rentak kayuhan bagi mengelakkan perkara yang tak diingini berlaku.. menten kayuh slow2 sambil menikmati keindahan alam dan sesekali terhidu taik ayam yg amat syahdu sambil ditemani Chaon yang kadang2 hilang tah kemana, tetapi tetap menunggu aku dihadapan.. rest 2-3 menet tu benda besa lah kan.. Aku memang akan cepat penat kalu buat xtvt lasak dalam keadaan cuaca sejuk, maybe coz dulu kecik2 aku ada lelah.. so  bila dah sampai time nak layan donhill, aku menambahkan kelajuan dgn buat catatan masa yang agak baek (cheeeewahhh..haha) hinggalah sampai ke 1st-Feeding Point kat Perkampungan Orang Asli di Pos Manson kira-kira jam 10.30 pagi..

Lepas take 5 and pekena mineral water sebotoi, lintas ja Hiway Cameron - Raub cabaran pendakian yang kedua disajikan.. terpandang tulisan yang tertera di atas tar ' welcome to Bukit Meluat'.. perghh.... dok mai dah.. dok mai dah.. trek ni yg depa dok kata tu.. hihihi.. Tapi coz hanya laluan bersimen disajikan, keadaan agak terkawal dengan tiada sebarang masalah yang timbul ketika ini, hinggalah sampai di Perkampungan Orang Asli Kuala Boh. Lepas kampung ni, maka bermula lah kemuncak cabaran Bukit Meluat ditambah menyampah.. Jalan hutan single trek, sungguh menguji tahap mental dan fizikal aku.. area ni memang kena kayuh secara berkumpulan.. sunyi... lepas ragaih.. ragaih lagi.. lagi-lagi ragaih.. mental-mental.. uwaaaaaaa ponat Kak Jah Oiii.. Kuar ja dari kawasan hutan tu.. jumpa pulak Kg Orang Asli.. ntah nama apa ntah.. aku tak ingat, coz letih punya pasai.. masing2 mengorak langkah sampai ke 2nd Feeding Point kat Ladang Boh lebih kurang jam 12.30 tengahari.. Syukur.. takda sebarang masalah yang timbul..

Kat Ladang Boh, aku tengok ramai  rider lepak2 sambil pekena 100plus ngan pisang.. ada lagi yang baru sampai.. Lepas 15 menet kayuhan diteruskan dengan cabaran meragaih kebun teh.. slow2 kayuh dengan matahari atas kepala.. tapi takla panas sangat.. Jenuh berhempas pulas meragaih, sampai la jugak di Puncak Boh Tea Garden, layan pulak donhill sampai ke finishing sekitar jam 2.00 petang.. Alhamdulillah aku selamat sampai tanpa sebarang kecelakaan.. Apapon, trek ni memang betoi2 ho-liau punya enjoy.. hahahaha

Okay, Jom Layan Gambaq.. ceketdauud.......

Dari Tanah Rata kayuh ke Habu.. layan donhill kat 8km.. sejuk..
Starting Point.. ramai yang sampai lebih awai
suasana di starting point
apapon group photo mesti ada..
Bergambaq dulu ngan geng Conti..

Mr Syahrul.. kuat betoi dia lanie
Apong, member Syahrul dari 1st Solar
Stop sat sblum donhill coz ada kenderaan berat lalu
Take 5 lepas layan donhill pacak. Jenuh asah tayar la jugak
Lagi aksi donhill
Pakat Sronok Donhill. Memang best
Tunggu turn nak donhill lagi.. Awas Perlahankan kenderaan Anda..!! haha
Keadaan kat 1st Feeding Point di Pos manson

Sekitar Bukit Meluat.. meluat semeluat meluatnya.. bermula di Kuala Boh hinggalah Ke Kg Langgen
Teman kayuh kali ni.. ntah apa nama aku lupa.. Geng 1st Solar jugak laa ni..

Akak ni dari Kota Bharu..
Abang ni dari Penang.. haha.. Saudara Chaon teman setia kayuhan kali ni.. TQ bro coz bagi semangat
Menyusuri lauan single trek.. oit Chaon jangan tinggai daku dalam hutan ni oit..
Cikgu Din, dok kumpoi power..
Tabuan ni masih menyengat..haha
Sayuuup.. tgok nu ujung sana kawan2 dok kayuh..adeh
Tak bleh tahan rest sat.. pantang ada pokok tobat berenti rest
Sampai saja kat finishing.. ni dia hadiahnya .. memang lazat
 Okay geng hingga berjumpa lagi dilain masa dan ketika.. adios