Tuesday, November 16, 2010

Raya Haji

Salam, Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha untuk semua muslim!!! Alhamdulillah, dapat lagi merasa raya haji tahun ni kan..? Tapi, rasanya ramai tahu, yang kalau dekat Malaysia ni. Bukan semua negeri yang “beriya” sambut hari raya Aidiladha ni. Kalau hari raya Aidilfitri, tak payah nak cerita lah kan. hahahaha! Meriah woo. Entahlah, tak tau kat mana silapnya ?

Malam raya posa hari tuh memang meriah sungguh. Meriah dengan bunyi mercun dan meriam yang budak-budak & bapak-bapak budak kampung dok main. Pakat dok lawan siapa punya yang lagi kuat. Setakat mercun tu memang tak ada apa la sangat. Tak dak feel depa kata. Layan meriam lagi syok. Sekali cucuh mau bergegar satu kampung...tu yg depa mau la..tapi actualnya..gegar tang meriam tuh jer..peh peh ja bunyinya..keh keh keh.

Selalunya bila hari raya, memang letrik punya power tak berapa nak cukup. Lampu-lampu di rumah aku kalau lambat sikit aku pasang memang sampai ke siang lah dok berkelip-kelip tak menyala. Maklumlah, time ni la penggunaan kadar letrik lebih pada kadar biasa..time ni la nak bakaq kek, nak sterika baju, nak cas enset, macam2 lagi lah...tapi tuh malam raya posa...

Ni malam raya korban..macam biasalah.,Tak ada kelam kabut sangat pun. Semua pakat dok rilek sembang-sembang sambil mak aku dok adjust apa-apa yang patut. Tak plak kalut nak sterika baju..mak aku pon tak kalut nak buat kuih raya. Esok nak jamu krepek ubi ngan makanan ringan jer..simple city gitu..ehe..dek kerna itu, malam ni tak plak terasa macam malam raya. Cuaca pon tak brapa okey, dari ptg tadi samapi skrg nih ujan jer..lebat lak tuh..siap ribut2 lagi..nak layan astro kompom line tak clear..mujuq line berokben kat umah aku nih okey..leh gak aku layan on9..

Tu malam raya..kalu pasai hari raya korban ni..aku sambut cam besa jer..bersederhana..Pagi2 lepas Solat Sunat Raya, aku balik umah teruih...Ops.....silap..aku dengar khutbah raya la dulu..yeppa da..lepas tuh baru aku balik umah..kadang2 aku singgah sat mana yg sempat..bantai sarapan pagi dulu kat umah jiran tetangga...penuh perot diisi apa lagik salin baju pi masjid or tempat korban la..tolong2 apa patut..tu laa xtvt aku time raya korban ni..

Oklah. dah kot membebel. Hempa plak sambut raya korban camna..? Sama tak macam aku? Ke tak sambut.? Kena keja di hari raya ? hehehe. Oh ya, tumbang korban berapa ekor kali ni?..apapon last word from me...Labbaik Allahumma Labbaik........



No comments:

Post a Comment