Sunday, August 7, 2011

My Pets Suggies & Budgies

Dulu time muda2 remaja.. ada jugak aku bela kucing, arnab, burung murai, mala kebau, merbah, tupai pon bela, tapi dulu.. lama dah.. berbelas tahun dah berlalu.. skrg ni mula teringin nak bela pulak & dah bela pon..
SUGAR GLIDER

Korang tau ka hapa menatang ni.. inilah Sugar Glider.. takda kena mengena langsung dgn Sugar Daddy apatah lagi Sugar Mummy.. Menatang ni sepupu belah bapak tiri tupai.. ada bau2 bacang dengan kangaroo, kalu tak silap adik beradik tok belah mak depa.. sebab ade kantung kat perut mcm kangaroo.. Sugar glider merupakan haiwan marsupial kecil yang berasal dari Australia, Papua New Guinea dan Indonesia. Menatang ni adalah haiwan yang hidup secara berkoloni. Di dalam hutan, depa tinggal dalam koloni lebih kurang 10-15 ekor. Depa juga merupakan haiwan yang akan menghabiskan masa siangnya untuk tidur dan berjaga diwaktu malam untuk mencari makanan dan aktif sehingga awal pagi. Kalu kat pekan2 besar kira kutu rayau la depa ni..haha.. Tapi kalau korang train dia bangun siang dan tidur malam, lama2 dia boleh adapt dengan environment tu.. 
Skarang ni kat Malaysia depa memang popular giler.. menjadi rebutan peminat2 hewan cute ni..lagi2 awek-aweks.. ngalahkan Artis.. 

Mika.. hilang tanpa berita.. bangkai pon takda..huh
Aku mula bekenan kat natang ni tahun lepas.. kebetulan aku terbaca kat paper.. tgok cam cute ja.. so aku google lah.. oleh kerna natang ni mmg cute, aku beli sekor anak jantan.. baru umuor 2bulan.. Boh nama Mika.. Lepas 4 bulan aku tgok mika cam gersang sndirian so aku beli betina pulak.. umor 6 bulan dah.. taruk nama Mimi, kasi kawen ngan Mika ni.. 2 bulan ja kawen.. tetiba Mika cabut lari rumah.. tak bagitau apa2.. kes rumah tangga ka hapa pon tatau..huhu.. cari satu rumah xda.. ntah di'ngap' ngan kucing kot.. melepas sekor.. Mimi menjanda laa pulak.. kena carikan Teruna pulak kat Mimi neh.. Duda pon okey asal kena ngan reganya..hehe

BUDGIE BIRD

Aku baru saja beli 2 pasang Budgie yang pertama bulan lepas dari sorang kawan. Sememangnya Budgie dari Local Breeder.. difahamkan Budgie Local Breeder lebih baik berbanding dibeli di Pet Shop, yang kebanyakkannya datang dari Thailand.. Antaranya adalah Saiz budgie yang lebih besar, lebih sihat dan cergas. Boleh dilihat dengan jelas pada bulunya yang cantik dan tersusun rapi. Matanya lebih bersinar jernih. Bermacam kaler ada. Tahan lebih lasak. Yang lebih penting, budgie dari Local Breeder 100% boleh dibiakkan. Ini kerana, dikatakan budgie dari Thailand ni susah nak biak sebab sudah kasi mandul disamping menggunakan teknik penetasan telur menggunakan incubator. Itu beberapa maklumat yang di sampaikan oleh 'orang lama'.. Aku pon kurang arif dalam soal ni.. masih dalam pembelajaran.. haha

Kalu tak silap 2 pair 1st Budgies ni umor 2-3 bulan.. taktau la bila boleh start breeding.. tunggu dan lihat jelah.. Apapon makan minum mau jaga elok.

Buat masa skarang Budgies ni dok dlm rumah tumpangan dulu, cage yg lebih besar masih 'inprogress'.

No comments:

Post a Comment